Gravid/förlossningsfrågor

När fick du reda på att du var gravid? Den 29:e mars tror jag det var
Var bebisen planerad? Nej
Mådde du illa mycket? Sådär, det avtog efter vecka 12 ungefär
Hur blev ditt hår? Underbart, tjockt o fint
Hade du mycket halsbränna? Nej då
Vad tyckte du inte om för mat? Höll på att spy av McDonalds, hatade väldigt mycket dofter av mat
Vad gillade du för mat? Mat och mat vet jag väl inte, levde på isglass och daimtårta typ
När kände du bebisens första sparkar? Runt vecka 17 ca, moderkaka i framvägg, senare rörelser tydligen
När började dina förvärkar? Kring vecka 25, sommaren var jobbig
Var du ofta orolig? Jag var skrämmande lugn med ett inslag av hormonhäxa ibland, haha.
Samlade du på gravidtidningar och böcker? Ja Gud en hel drös, det var ju bästa nöjet. Mysa med gott o spännande läsning :)
Sparkade bebisen mycket? Oja!!
När började du läcka bröstmjölk? Aldrig
Fick du bristningar? Några enstaka när bebisen flyttade sig neråt sista veckan
Blödde du nångång? nej
Levde du på som vanligt? Ja så gott det gick iaf, men var extremt trött i perioder. Men också mycket piggperioder. Bästa tiden var mellan vecka 22 ca - 30
Hur gammal va du när du blev gravid? 22
Hur tog din partner det? lite chockad först tror jag, men glad! Jag va så rädd och berätta, hehe
Vad var ditt sista SF mått? kommer inte ihåg riktigt exakt, men 32 cm ungefär, det var 33,5 när han föddes :)
Hur många ggr åkte du in till förlossningen? 1 gång, och då var det dags. Trodde vi skulle få åka in och ut många gånger jag...
Hur många UL gjorde du? Många eftersom det kunde ha vart ett utomlvedes, så många ul o tester. Men berodde på tidig grav, sedan såg vi efter 1 vecka att någon"flyttat in i huset"
Födde du vaginalt eller kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mkt var du öppen när du åkte in? 3 cm
Vilken smärtlindring tog du? Ja en hel tub lustgas skulle jag tippa på, epidural, massage, dusch, pilatesboll osv.
Hade ni förberett BB-Väskan? Jajemen, packade lustigt nog ner det sista på natten, sen började allt på morgonen. Vå skulle också låna en bra kamera av johnnies syster inför förlossningen, den hämtades dagen innan, hehe tur det!!
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Hade krystvärkar i 1 timme ungefär
Blev det komplikationer? Nej, förutom att navelsträngel var så kort så dom inte kunde lägga upp bebis på mig, han har ett bråck idag sen navelsträngen eftersom det förmodligen vart stor påfrestning på den när han kom.
Fick du sy? Jo 1 stygn på vardera sida där jag fått en liten bristning, glad jag inte sprack. Haft en liten skräck för det.
Hur var vikt och längd? 46cm 2640g
Ögonfärg? Blåa, men såg svart ut till en början som det gör på alla bebisar. Idag ser man jättetydligt :)
Hårfärg? Brunt, nu idag ljusbrunt
Ammar du? Fick ingen mjölk, trodde det kommit, men sedan så gick allt bara upp i rök. Lite tråkigt faktiskt eftersom jag ville, men inte mycket att göra åt. Jag kämpade iaf med vakummaskin o allt annat o gjorde vad jag kunde.
Hur gammal är bebisen nu? 2 månader och lite över 1 vecka, tiden går p tok för fooort :/
Vad tyckte du om förlossningen? Svårt att sätta ord på. Men det finaste och häftigaste jag gjort och varit med om
Vill du ha en till? Ja helt klart, om ett par år. Bara kroppen tillåter mig
Planerar ni en till? nej nej
Hur mkt gick du upp under graviditeten? Ganska precis 10 kg
Vilken vecka födde du i? V 36+0
Hade du mycket foglossningar? Fruktansvärt
Hade du någon hormonrand? Japp
Vad trodde du att det skulle bli för kön? Johnnie var säker på pojke, jag hade ingen aning eller känning
Hade du några speciella cravings? Många många, glass, godis, corners, tom och Jerry kex, saltkaret m.m.m
Behövde du kissa ofta? Japp
Är du nöjd över din graviditet? Ja helt klart, det var värt allt!
Var du rädd för förlossningen? Nej jag var cool lugn in i det sista, tyckte det skulle bli spännande
Mådde bebisen bra när den kom ut? Ja det gjorde han :)
Vad blev det för kön? pojke
Ville bebisen amma på en gång? Ja han tog bröstet direkt, sedan sög han på tummen efter en liten stund bara :)
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Lite gulsot pga för tidigt född, dom räknade 1 vecka, men slapp sola. Dagsljuset botade. Låg temp när han kom men gick fort upp, värmesäng 1 gång
Namn på bebisen? Melvin Lennart William Edvardsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En design av:

av; kim rodtoft