Vecka 32

Puuuh, helt slut efter denna helg. Varit fullt ös med 3 ungar här hemma sedan i fredags. Igår var vi på busfabriken så dom fick leka av sig ordentligt, själv hittade jag och mamma en skön soffa att koppla av i :) Så kom sandra och granis förbi med hans barn också, riktigt trevligt. Vart middag på max efter det och lite film, gotta o mys när vi kom hem. Dom somnade ganska sent igår ändå så har inte sovit många timmar inatt. Blir nog tidig kväll för mig om ett par timmar.

Tror bebis är påväg att vända sig också. Drar som bara den i magen, ser rätt roligt ut. Magen har ändrat form totalt också. Så har jag haft fruktansvärda förvärkar i ett par dagar med, usch säger jag bara :/ måste verkligen försöka ta det lite lugnt nu. Har väldiga problem med att ta mig upp när jag lagt mig ner, känner mig så tung och allt tar emot. Bara att sitta har blivit problematiskt, får ta pauser och lägga mig ner av och till. Men nu är det "bara" 62 dagar kvar, ska nog kunna härda ut. Hur det än är så kommer jag sakna magen enormt sedan. Det är så mysigt att ligga ner och känna hur han rör på sig <3

Nu ska jag passa maten. Hade sån ork så det fick bli pasta med carbonarasås idag, haha. Efter det ska jag slå på nått på datorn och vila, det har jag gjort mig förtjänt av :) Gubben ska väl vara i garaget med bror och skruva :P

Ha det bra så hörs vi! :)

Graviditetsvecka 32

Livmodern har snart intagit det högsta läget som den kommer att ha, du kan känna livmoderns topp ca 12 cm ovanför naveln.

Din livmoder börjar träna sig inför förlossningen med så kallade förvärkar.

Barnet
De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.

Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.


Kommentarer
Postat av: Erica, 16 år och mamma!

Nej men gud så spännande! Jag vill verkligen föda barn igen, det är en sådan häftig upplevelse!

2011-10-12 @ 19:38:26
URL: http://justababy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En design av:

av; kim rodtoft